Društvo

Ministarstvo prosvete: Kako će se zaključivati ocene?

Foto: Boom93/M. Veljković

Foto: Boom93/M. Veljković

Iako je pre samo nekoliko dana konstatovalo da se može smatrati da se učenici škola u kojima je bio obustavljen rad ili su zaposleni štrajkovali, školuju u vanrednim okolnostima, Ministarstvo prosvete za sada je odlučilo da se ne primenjuje nijedna mera koja je predviđena za takve situacije.

To konkretno znači da će se ocene zaključivati kao da su đaci sve vreme redovno pohađali nastavu, dok će nastavnici biti dužni da, uz nadoknade časova, realizuju sve što je u prethodnom periodu propušteno, piše Danas na osnovu odgovora Ministarstva.

Tragom dopisa Ministarstva prosvete, u kome prosvetna vlast upućuje nastavnike na korišćenje Pravilnika o posebnom programu obrazovanja i vaspitanja, “koji može biti osnova za planiranje nastave u određenim školama, odnosno određenim odeljenjima i u određenim predmetima”, pitali smo nadležne da li je dozvoljeno odstupanje do 20 odsto od propisanog plana i programa nastave i učenja, budući da je takvo rešenje predviđeno za vanredne okolnosti.

“Navedeni pravilnik se preporučuje kao programski i sadržajni osnov, a ne kao formalno-pravni osnov. Očekuje se da će ga nastavnici koristiti, pre svega, kao pomoćni materijal za određivanje ključnih tema, očekivanih ishoda i ključnih pojmova koji su posebno važni za dalje učenje. Pored ovog pravilnika nastavnicima su predložene i druge aktivnosti koje se mogu raditi timski ili individualno”, odgovorili su iz Ministarstva prosvete.

Zanimljivo je da su nastavnike uputili da koriste pravilnik iz 2020. godine koji više nije na snazi, a beogradski direktori su to saznali naknadno, kada su se neki od njih obratili za pojašnjenja. I to iz poruke koja im je prosleđena na mobilne telefone.

“Poštovani, S obzirom da pojedini direktori zovu u vezi dopisa koji smo prosledili iz Ministarstva, a u vezi sa Podrškom školama u planiranju nadoknade nastave od 02. 04., deo koji se odnosi na Pravilnik o posebnom programu obrazovanja i vaspitanja (Sl g RS broj 110 od 26.08.2020g). Taj pravilnik je prestao da važi sa izlaskom novog pravilnika Br. 85/2021. Međuttim Pravilnik iz 2020 daje programski osnov za planiranje koji je opširniji, jer je to godina Korone dato je više ideja i može biti jedna od osnova za planiranje neposredno nastave u određeni školama ili odeljenjima u ovom trenutku. Svakako može da se koristi i pravilnik iz 2021. Hvala”, doslovno glasi poruka koju su nam pokazali direktori.

Pozivajući se na dopis od 2. aprila i pomenutu ocenu da se đaci koji nisu pohađali redovno nastavu, školuju u vanrednim okolnostima, pitali smo Ministarstvo da li će prilikom zaključivanja ocena važiti član koji se odnosi na takve okolnosti, a koji predviđa da se zaključna ocena može izvesti i sa manjim brojem propisanih ocena, kada zbog ugroženosti bezbednosti i zdravlja učenika i zaposlenih nije moguće oceniti učenika potreban broj puta”.

Mada obustava rada, blokada i zakonski štrajk ne predstavljaju pretnju po bezbednost i zdravlje đaka i nastavnika, treba podsetiti da je upravo sa ovakvim obrazloženjem proglašen prevremeni zimski raspust za najveći broj učenika, kada su u decembru počele blokade po školama.

Da li to znači da svi nastavnici koji su bili u obustavi ili zakonskom štrajku mogu da primene odredbu Pravilnika o ocenjivanju koja omogućuje da se izvede zaključna ocena i sa manjim brojem ocena?

Ako je to tačno, da li se odnosi na sve nastavnike koji su u nekom trenutku bili u obustavi ili štrajku, ili postoji neki kriterijum koji to određuje?

“U predstojećim danima i mesecima nastavnici imaju intenzivne aktivnosti radi nadoknade nerealizovanog gradiva, primenjuju različite pristupe u radu (timsku nastavu, integrativne teme – međupredmetne, projektnu nastavu i projekte u nastavi), čime se obezbeđuje obilje relevantnih podataka o napredovanju učenika. Zbog toga se ne očekuju problemi u vezi sa formativnim i sumativnim ocenjivanjem”, odgovorili su Danasu iz Ministarstva prosvete.

Šta će, međutim, biti sa učenicima koji i dalje učestvuju u blokadama škola, kao i nastavnicima koji su u obustavi ili drže skraćene časove, za sada nije poznato.

Nekoliko direktora škola nam je reklo da nikakva upustva za odstupanje od uobičajene prakse kada je reč o ocenjivanju nisu do sada dobili.

Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović danas je rekla da će školska godina biti produžena za one škole koje ne uspeju da nadoknade propušteno i to najviše za pet radnih dana.