Ekonomija
Srbija među evropskim liderima po broju ženskih gejming profesionalaca

Foto: Ilustracija / Pixabay
Sedmu godinu zaredom, Asocijacija industrije video-igara Srbije (SGA) objavljuje godišnji izveštaj o stanju domaće gejming industrije. Istraživanje pokazuje da je, uprkos izazovima koji u 2024. godini pretrajavaju nakon kovida, industrija video-igara Srbije uspela da očuva stabilnost, navodi se u saopštenju.
Objavljen je novi godišnji izveštaj o industriji video-igara Srbije ― rast prihoda od čak 22%
Izveštaj je premijerno predstavljen medijima u prostorijama Privredne komore Srbije.
Novi SGA izveštaj daje detaljan uvid u strukturu kompanija, prihode, broj i profile zaposlenih, tipove igara i ukupan ekosistem u kom nastaju video-igre u Srbiji.
„Najnoviji izveštaj o stanju srpske gejming industrije potvrđuje nastavak rasta prihoda i broja zaposlenih, što je izuzetno ohrabrujuće. Ipak, prvi put beležimo i blagi pad broja studija koje aktivno rade na razvoju igara. Promene u strukturi industrije ukazuju na evoluciju našeg ekosistema, zbog čega je važno da strateški pristupimo podršci i zrelim kompanijama i onima koje tek ulaze na scenu – kako bismo očuvali dinamičan i održiv razvoj celokupne industrije”, istakao je Mihajlo Jovanović-Džaril, direktor Asocijacija industrije video-igara Srbije.
Iz izveštaja koji obuhvata podatke iz 2024. godine saznajemo da je 15 najuspešnijih gejming kompanija prihodovalo 214 miliona evra, da 55 odsto kompanija razvija originalne proizvode, te da su igre proizvedene u Srbiji (iako su neke nastajale i drugde) kupljene ili preuzete skoro trista milliona puta, navodi se u saopštenju. Porastao je i broj zaposlenih žena u industriji, koji sada iznosi 31%, što Srbiju pozicionira među evropske lidere po broju ženskih gejming profesionalaca.
„U 2024. godini srpska gejming industrija je nastavila da se razvija, ne samo po obimu, već i po dubini uvida koji sada imamo u njeno funkcionisanje iznutra. Pored već standardnih podataka, prvi put smo merili i neke od ključnih indikatora, kao što je prihod kompanije po zaposlenom, dugovečnost kompanija u ekosistemu, kao i primenu veštačke inteligencije u razvoju igara. Na osnovu svih ovih starih i novih parametara dobili smo jasniju sliku o zrelosti i inovacijama u industriji.
Posebno značajan podatak jeste da samo 10% ukupnog prihoda koji je generisalo 15 najuspešnijih kompanija dolazi od kompanija u vlasništvu domaćih osnivača, što istovremeno ukazuje na snažnu globalnu integraciju našeg ekosistema, ali i na potrebu za jačanjem kreiranja vrednosti lokalno. Ovi pokazatelji predstavljaju novo poglavlje u načinu na koji razumemo, podržavamo i razvijamo našu industriju”, rekla je predsednica Upravnog odbora Asocijacije industrije video-igara Srbije, Marija Ilić.
U saradnji sa timom PwC Srbija uradili smo do sada najdetaljniju analizu prihoda i drugih informacija o finansijama najuspešnijih kompanija, a tim eksperata iz PwC-a napisao je i dodatni članak koji pojašnjava sve prikupljene informacije, dodaje se u saopštenju.
Ove godine prikupljani i potpuno novi podaci
Kako navode, ovo predstavlja najpodrobniji izveštaj do sada zato što su put odlučili da ispitaju i određene novine.
Na prvom mestu to je informacija da čak 78% studija upotrebljava veštačku inteligenciju u svom poslovanju, a saznali smo i da jedan gejming profesionalac u jednog kompaniji radi prosečno oko pet godina. Ispitali smo i to koji su razlozi za smanjenje broja zaposlenih u određenim kompanijama, koliki procenat firmi je u potpunom srpskom vlasništvu, kao i to koji su najposećeniji gejming događaji u Srbiji, navode iz Asocijacije.
Većina ispitanika je, kako dodaju, istakla da kao ključne prepreke u svom poslovanju vide visoke poreze, manjak podrške za platformu na kojoj objavljuju igre u Srbiji i neadekvatne poreske olakšice. Uprkos ovim izazovima, inspirativno je videti da većina kompanija i studija nastavlja da ostvaruje uspeh kroz direktnu prodaju. Ovo svedoči o tome da su video-igre koje nastaju u Srbiji dovoljno uspešne da obezbede nezavisnost studija, širenje timova i rad na novim projektima, čime nastavlja da se dokazuje da je gejming jedan od obećavajućih sektora domaćeg inovacionog ekosistema, dodaje se u saopštenju.
Ceo izveštaj pročitajte ovde.
Izveštaj je premijerno prikazan zainteresovanim medijima u Privrednoj komori Srbije. Događaju su prisustvovali: Jelena Jovanović, savetnica predsednika PKS i sekretar Udruženja za elektronske komunikacije i informaciono društvo PKS; Kristina Janković Obućina - Senior menadžerka za ekosistem Asocijacije industrije video igara Srbije (SGA) i urednica izveštaja; Mihajlo Jovanović-Džaril - Direktor SGA; Teodora Rodić - Konsultantkinja za digitalna rešenja, startape i inovacije za jugoistočnu Evropu, PwC Srbija.