BBC News
Irvin Velš, autor Trejnspotinga: Postali smo 'zaglupljene mašine'
Irvin Welš
Pisac Irvin Velš napisao je nastavak Trejnspoting, roman Zaljubljeni muškarci, jer je svet 'pun mržnje'.
Irvin Velš pokazuje drugi sprat sive kamene zgrade u Litu, lučkom distriktu Edinburga.
Dok se sprema da objavi nastavak kultnog romana iz 1993. godine Trejnspoting, autor mi pokazuje prozor sobe, sa pogledom na lokalni park, u kojoj je napisao tu prvu knjigu, a koja je kasnije postala hit film sa Juanom Mekgregorom i Džonijem Li Milerom u glavnim ulogama.
Sin lučkog radnika iz Lita i konobarice, koji je položio kurs iz elektrotehnike, svirao u pank bendu i bio zavisnik od heroina kao mlad, Velš se preselio nazad kući u Lit iz Londona i „samo počeo da kuca".
Kaže mi da je pre nego što je napisao Trejnspoting odlučio da je „ovo moja poslednja šansa da uradim nešto kreativno".
Trejnspoting prati živote grupe prijatelja navučenih na heroin u Edinburgu.
Nasilna, često šokantna i prepuna crnog humora, ova knjiga je slika i prilika društvenog propadanja koje je pokrenulo desetkovanje britanske industrije u unutrašnjosti.
Bio je to Velšov prvi roman koji se prodao u više od milion primeraka samo u Velikoj Britaniji.
Ali dok je sedeo i tipkao, početkom devedesetih, nije imao pojma da će roman proći toliko dobro.
„Želeo sam samo da ga završim", objašnjava on.
Svakako mu se isplatilo.
Knjiga i film su toliko uspešno pogodili duh vremena da više od 30 godina kasnije još uvek možete da rezervišete obilazak glavnih obeležja iz Trejnspotinga po Litu.
Ali po vetrovitom škotskom letnjem danu, dobijam personalizovanu turu od samog pisca, šetkajući se po nekim od ključnih mesta koji su ga inspirisali.
Odlazimo do takozvanih Banana Fletsa, zakrivljene zgrade zvanično zvane Kejbls Vind Haus, koja dominira nebom Lita i u kojoj odrasta njegov lik Sik Boj (kog u filmu igra Miler).
Posećujemo Klub lučkih radnika Lita, gde Renton (koga igra Mekgregor) odlazi sa mamom i tatom, i gde se Velš seća da je visio „kao dete dok je sedeo sa limunadom i čipsom" i „osećajući se istinski ogorčeno" dok su se svi drugi opijali.
- Pisac Hanif Kurejši o životu posle nesreće: Postao sam nevoljni diktator
- Deni Bojl režira seriju o Seks pistolsima
- Nove optužbe o zlostavljanju protiv pisca Nila Gejmena, ali i njegove bivše žene
Velšov najnoviji povratak ovim likovima zove se Zaljubljeni muškarci.
Već je pisao nastavke i jedan prednastavak o družini iz Trejnspotinga (očigledno ne mogu da mu dosade), ali je ovaj novi roman smešten u period odmah posle kraja prvog dela, kad je Renton pobegao sa novcem koji su on i njegovi prijatelji zaradili od krupne prodaje droge.
Ovaj put Velš istražuje šta se dešava kad se mladi muškarci zaljube i počinju da imaju veze.
Delom je bio motivisan da ga napiše, kaže on, zato što „živimo u svetu koji deluje prepun mržnje i otrova... Mislim da je vreme da se usredsredimo više na ljubav kao protivotrov tome".
Ali ne očekujete saharinske priče o ljubavi – ovo je, ipak, Velš.
Varanja, laganje, manipulativno – i povremeno zastrašujuće – ponašanje nekih od njegovih likova dalje su i te kako prisutni.
Knjiga čak ima disklejmer na kraju koji objašnjava da zato što je roman smešten u osamdesete, mnogi od likova se „izražavaju na načine koje danas smatramo uvredljivim ili diskriminatornim".
Velš kaže da su izdavači insistirali na tome.
„Smatrali su da živimo u toliko osetljivim vremenima da to moramo da istaknemo."
„Živimo u mnogo više cenzorski nastrojenom okruženju", dodaje on.
Iako on prihvata da su mizoginistički izrazi u knjizi kao što su „debela riba" uvredljivi i da postoje „dobri razlozi zašto ih više ne koristimo", on se brine da ako država bude počela da govori „ne možete da pričate o ovome, ne možete da pričate o onome, mislim da smo na opasnom putu".
Priča Zaljubljenih muškaraca stiže do ranih devedesetih.
Roman će biti objavljen u vreme kada Velika Britanija oseća veliku nostalgiju prema devedesetim, sa bendom Oejzis na turneji i iznenađujućim setom Palpa na Glastoberiju, koji je pobrao sve hvalospeve.
Velš mi kaže da on „nikad nije ni napustio" tu eru, ali i da mlađe generacije takođe osećaju nostalgiju prema njoj „zato što su ljudi tada imali živote".
On deo krivice za kulturološku promenu svaljuje na internet i društvene mreže, koji su postali „kontrolišuća umesto oslobađajuća sila".
Kao neko ko razume zavisnost, Velš se nada da će biti „promišljeniji" u vezi sa upotrebnom društvenih mreža u budućnosti.
On ukazuje na način na koji ljude „drže telefona zalepljene za lice" dok se kreću unaokolo.
„Ako preživimo narednih 50 godina, to će na filmu izgledati onoliko neobično kao što je paljenje cigarete za cigaretom izgledalo osamdesetih".
On takođe misli da nas internet zaglupljuje.
„Kad mašine razmišljaju umesto vas, vaš mozak samo počne da atrofira."
On se plaši da se krećemo u pravcu „postdemokratskog, postumetničkog, postkulturnog društva, u kom imamo veštačku inteligenciju na jednoj strani i neku vrstu prirodne gluposti na drugoj – postali smo zaglupljene mašine koje samo slušaju uputstva".
Uspeh Trejnspotinga stigao je delimično, kaže on, u vreme kada su ljudi bili voljni da čitaju zahtevnije knjige koje su bile manje pisane po formuli.
I kako je novac počeo da pristiže, to mu je donelo slobodu da piše.
On je i di-džej i objaviće album sa Sci-Fi Soul Orchestra , koji će ići uz njegovu novu knjigu.
Te disko numere odnose se na likove, priču i „emocionalni pejzaž" romana.
Muzika je od „fundamentalne" važnosti za njegovo pisanje i on takođe „traži taj četvoročetvrtinski takt sve vreme dok kuca".
On gradi plejlistu u glavi za svaki lik i temu.
Renton sluša Igija Popa, Lua Rida, Velvet Underground.
Sik Boj voli još i Marvina Geja, Boba Dilana, Nju Order, kaže on.
Agresivni i nasilni Begbi voli „Roda Stjuarta i power balade".
Ovaj pevač je nedavno izjavio za Tajms da bi javnost trebalo da pruži šansu lideru stranke Reform UK Najdželu Faražu.
Zapitala sam se da li Irvin Velš misli da bi njegovi likovi iz Trejnspotinga podržali tu stranku da odrastaju danas.
On se opire toj ideji, rekavši mi da škotska radnička klasa „i dalje gaji veoma radikalni duh. Oni neće biti marionete nekom idiotu iz državne škole".
Mada kasnije dodaje da su „ljudi toliko očajni da će stati uz bilo koga ko gaji tu retoriku promene".
Velš je oduvek bio politički angažovan i, dok hodamo po oblasti u kojoj je odrastao, opisuje kako je Margaret Tačer okončala viševekovnu brodogradnju u Litu „jednim potezom".
Pet hiljada lučkih radnika svedeno je na nulu.
Trejnspoting je takođe imao odjeka, smatra on, zato što je „najavio prilagođavanje ljudima koji žive u svetu bez plaćenog rada. I sada smo svi u tom položaju."
Njegov argument je da se britanski klasni sistem menja „zbog njegove masovne koncentracije bogatstva ka bogatima".
Radnička klasa već nema novca, a sada se srednja klasa uvlači u sve veći i veći dug, i sve manje može da prosleđuje imovinu dalje što život čini sve nesigurnijim.
„Svi smo članovi prekarijata, praktično.
„Ne znamo koliko dugo ćemo imati plaćene poslove ako ih uopšte budemo imali, i ne znamo koliko će dugo trajati zato što su naša privreda, naše društvo u dugoročnoj revolucionarnoj transformaciji."
Tokom vremena koje sam provela u Velšovom društvu, nismo samo špartali Litom, imala sam uvid u to kako mu radi mozak, kako njegovi šaroliku stavovi prosto eksplodiraju od naše distopijske budućnosti, preko toga da je najbolja muzika pravljena u analognoj eri, pa čak do toga da li bi prihvatio da mu bude ponuđena viteška titula (odgovor je, uzgred, ne).
Kad nam je isteklo vreme, on se upućuje u bar u Klubu lučkih radnika da se vidi sa prijateljem kog je upoznao prvi put u osnovnoj školi pre 60 godina.
Njegov stari drugar sa šali sa mnom da je on vodoinstalater dok je Velš pisac milioner.
Možete lako da vidite koliko se oni vole.
Trejnspoting je možda potpuno promenio Velšov život.
On je, međutim, ostao vezan za zajednicu koja ga je oblikovala i Lit, koji je tako spektakularno pretočio u prozu.
Roman Zaljubljeni muškarci će biti objavljen 24. jula 2025. godine
BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.
Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]