Društvo
Danas se obeležava Svetski dan radija
Foto: S.Lisac
Širom planete danas se obeležava Svetski dan radija. Unesko je proglasio ovaj praznik da bi promovisao radio kao mediji i sve mogućnosti koje pruža.
„Ono što je presudno za radio u odnosu na sve druge medije je to da uvek možeš da radiš nešto drugo dok je prisutan. Možeš da voziš auto, možeš da čitaš, čak i da gledaš televiziju. To je specifičnost radija kao sekundarnog medija, koji ti dozvoljava da radiš bilo šta drugo, a ujedno da slušaš radio“, rekao je novinar Dušan Mašić.
Muzikom koju emituje, radio može širiti dobre vibracije i izazivati emocije kod onih koji slušaju radio. Izazov je spojiti sve to, jer za to treba znanja, talenta, volje, hrabrosti i sredstava.
Pored toga, publika koja ima privilegiju da sluša radijski program sa dobrim i zabavnim voditeljem ima bar nekoliko razloga da bude zadovoljna i srećna…
Sa razvojem tehnologije stigle su i nove mogućnosti koje su donele besomučno korišćenje interneta, mobilne telefonije i kompjuterskih programa i selektora, pa se na taj način stvorio jedan potpuno novi vid industrije i komunikacije. Sve to odrazilo se i na publiku. Istovremeno, publika je počela da otkriva ono što je zanima, što može da je zaokupi, zainteresuje, posebno kada je u pitanju muzika, sve je postalo mnogo lakše i jednostavnije, ali i potpuno ispraznije.
U radio biznisu pojavili su se softveri, kontroleri, raznorazna pomagala za ujednačavanje ritmova, automatizaciju muzike, programiranje emocija i gde imate situaciju da dobijate radio u kome vam čovek više nije ni potreban, kad imate mašine, softveri sami miksuju. Uz pomoć muzičkih playlista može se napraviti radijski program za čitav dan, celu noć, vikend, čitavu nedelju, sa snimljenim najavama i odjavama, te tako u nedogled…
Ukoliko radio želi da opstane i preživi izazove digitalnog doba, on mora da ostane kreativan i autentičan, brz, precizan, sadržajan, bogat idejama, inovativan, originalan i treba da širi pozitivne vibracije, podstiče aktivizam i mobiliše ljude. U tome i jeste budućnost radija bez obzira da li će se emitovati na nekoj novoj platformi, kao podcast ili na uređaju koji će tek izmisliti…
Neke zanimljivosti o radiju
1. Radio se u početku nazivao “bežična telegrafija”.
2. Reč “brodkasting”, koji se odnosi na emitovanje radio transmisija, originalno je poljoprivredni termin i označava posipanje semenki.
3. Džejms Кlark Maksvel je 1869-ih godina predvideo radio talase i emitovanje radio programa.
4. Giljermo Markoni je napravio prvi uspešan prenos radio talasa 1901. i 1902. godine.
5. Naredne godine, 1903. Markoni je sprečio da predsednik SAD Ruzvelt pošalje radio poruku Edvardu VII.
6. Pre Markonija, i drugi, uključujući Nikolu Teslu i Hanriha Herca, tvrdili su da su izmislili radio transmisije.
7. Zvanična istorija beleži 31/8/1920. Кao datum zvaničnog rađanja radija kao medija. Tog dana u Pitsburgu, USA je zvanično počela sa radom radio stanica КDКA.
8. do 1922. godine, posedovanje radio licence u Velikoj Britaniji koštalo je 10 šilinga. BBC se iste godine oglasio kao prva britanska radio stanica
9. Zvanično, u UК nije bilo moguće slušati radio bez licence u periodu od 1922. do 1971. godine.
10. Markoni je dobio 1909. godine Nobelovu nagradu za “doprinos u razvijanju bežične telegrafije”.