Društvo

Turistički centri puni i uprkos poskupljenjima, neki vlasnici apartmana nerealno digli cene

Boom93/A.M. (Sokobanja)

Boom93/A.M. (Sokobanja)

Zbog rasta cena i inflacije ove godine skuplje je letovanje i u inostranstvu i u Srbiji. Ali, ako je suditi po izjavama turističkih radnika, to za sada ne utiče na posetu gostiju. Na više cene moraju da računaju i oni koji se prijavljuju za vaučere od 15.000 dinara za odmor na jesen.

Nivelisanje cena. Tako turistički sektor objašnjava poskupljenja. Skuplji su hrana, hemija, energenti.

„Da bi zadržali radnu snagu, plate u ugostiteljstvu i hotelijerstvu su porasle i samim tim i cena proizvoda mora da poraste. Ono što je moje mišljenje je da su hotelijeri ranije davali mnogo jeftino i da sad polako dolaze na tržišnu cenu proizvoda koji zaslužuju“, kaže Aleksandar Vasiljević iz Udruženja hotelijera i restoratera Srbije (HORES).

„U hotelima i restoranima cena je porasla za dvadesetak posto. Naravno, imputi su porasli, morali smo i mi naše cene povećavati, tj. korigovati sa stanjem na tržištu“, dodaje Dalibor Sekulić, menadžer prodaje u hotelsko-ugostiteljskom preduzeću na Paliću.
Rekordne posete

Ali to ne utiče na posetu turista, pokazuju podaci koje iznose turistički radnici širom zemlje.

„Ako gledamo podatke za prvih pet meseci ove godine, mi smo ostvarili za sada rekordne parametre kada su i noćenja i dolasci u pitanju. Ako govorimo o Paliću, Palić ima 94 posto rasta u noćenjima, Subotica ima preko 120 posto rasta u noćenjima“, navodi Aleksandar Medaković, direktor Turističke organizacije Subotice.

„Interesovanje je ogromno i primera radi da pomenemo da se apartman u privatnom smeštaju na Zlatiboru može pronaći već od nekih 15 evra po osobi dnevno u zavisnosti gde se on nalazi, dok polupansion u hotelskom smeštaju u hotelima tri zvezdice se kreće već od nekih 35 evra“, naglašava Vladimir Živanović, direktor Turističke organizacije Zlatibora.

U luksuznijim ide od osamdesetak evra pa naviše, u zavisnosti od paketa. Čini se da rast cena za sada ne odvlači turiste. Oni s kojima smo razgovarali, posmatraju ga kao deo opšteg poskupljenja.
Pojedini vlasnici apartmana nerealno digli cene

Upravo kada je država povećala vrednost vaučera, čule su se kritike da su pojedini vlasnici apartmana nerealno podigli cene. Potvrđuju to i u turističkoj agenciji u Vrnjačkoj Banji, mada kažu da je većina bila realna.

„Stanodavci su povećavali otprilike deset do dvadeset posto, s tim što kod pojedinih cena je otišla i preko 50 posto. Ono što su moja saznanja je da će eventualno doći do određenih sankcija, jer je nerazumno podići cene toliko“, ističe Sandra Dramićanin, vlasnica turističke agencije u Vrnjačkoj Banji.

Takve slučajeve treba da reši inspekcija, kažu u turističkoj organizaciji. Manja povećanja obrazlažu većim interesovanjem za ležajem u Vrnjačkoj Banji i bogatijom ponudom.

„Svi su uložili u apartmane u proteklom periodu. Apartmani su kategorisani za jedan viši nivo usluge i to je naravno pratilo i povećanje cena, ali ne u svim, već u određenom broju kvalitetnijih apartmana koje Vrnjačka Banja ima“, navodi Ivan Trifunović, direktor Turističke organizacije Vrnjačka Banja.

Interesovanje za odmor u Srbiji ne jenjava ni posle ukidanja restrikcija za putovanja u inostranstvo. Ipak, poverenje domaćih gostiju koji su u pandemiji održali turistički sektor u Srbiji valja zadržati.