Kultura

Maja Obradović dobitnica nagrade „Grand prix” 19. Bijenala „U svetlosti Milene”

Foto: J.Milenković/Boom93

Foto: J.Milenković/Boom93

Devetnaesto bijenale „U svetlosti Milene” otvoreno je danas, <a href="https://boom93.rs/arhiva/zabava/kultura-arhiva/milena-pavlovic-barili-rodjena-je-na-danasnji-dan/">5. novembra, na dan rođenja Milene Pavlović Barili</a>. „Grand prix”, prvu nagradu Bijenala, osvojila je umetnica Maja Obradović za delo „Nasmej se”.

Maja Obradović rođena je 1983. godine u Beogradu. Diplomirala je na odseku za slikarstvo Fakulteta likovne umetnosti u Beogradu, i to kao student generacije, sa prosekom 10,00. Na istom fakultetu je i doktorirala 2016. godine.

Obrazloženje o nagradama pročitala je predsednica stručnog žirija prof. dr Dijana Metlić, istoričar umetnosti.

„Vraćajući se dominantnim osećanjima neshvaćenosti, unutrašnje razapetosti i bola, kako u slikarstvu, tako i u poeziji Milene Pavlović Barili, Maja Obradović ih aktuelizuje, povezujući ih sa sadašnjim trenutkom, u kome je patnja njene junakinje u direktnoj vezi sa nametnutim pravilima o večnoj lepoti i mladosti, telesnom savršenstvu i konstantnim zahtevima za vedrinom i nasmejanošću, koje nameću društvene mreže”, navela je Metlić.

Foto: J. Milenković/Boom93
Dijana Metlić protumačila je nagrađeno ostvarenje.

„Sakrivajući svoje lice iza nagužvane kese ispred koje drži balon sa smajlijem, junakinja se nalazi u neprijatnom, povijenom položaju, torza obavijenog najlonom, pokazujući svoje idealno izvajane noge i grudi. Odbacujući neželjene, nesavršene segmente tela i životnih ciklusa upakovanih u providne folije, ona šalje snažnu poruku o ženskom trpljenju, unutrašnjoj teskobi i nemiru izazvanim pritiscima kojima su u društvu izložene pripadnice lepšeg pola”, rekla je Metlić.

Foto: J. Milenković/Boom93
Prema njenim rečima, sigurna, precizna linija u funkciji je izgradnje uznemirujuće slike stvarnosti, a iskričavi kolorit, koji na prvi pogled govori o vedroj svakodnevici, promišljeno je upotrebljen kako bi se istakla nelagodnost subjekta i postavila pitanja ⎯ da li je telo i dalje ključni znak ženskog identiteta, ko će da zaštiti ženu, koja je granica tolerancije i društvenog opravdavanja nasilja nad ženama.

Drugu nagradu osvojila je Julija Dašić, za ostvarenje  „L’infante”. Osnovne studije završila je na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, a svoje usavršavanje i profesionalni put nastavila je u Parizu, gde i danas živi.

Foto: J. Milenković/Boom93
„Krećući se između romantičarskog preispitivanja odnosa čoveka i prirode, simbolističkih težnji i  nadrealističkih poetika na tragu slikarstva pripadnika grupe Medijala, Julija Dašić preispituje ženski identitet između ratnice i sanjarke, nedvosmisleno upućujući na sukob javnog i privatnog, očekivanog i priželjkivanog. Ne plašeći se da ukaže na delić unutrašnjog bića, autorka iskreno upućuje pogled na skrivene delove ličnosti svoje junakinje, ukazujući na njenu osetljivost i ranjivost”, rekla je Metlić.

Kako kaže, misterioznom duhu slike doprinosi snažan kontrast svetlo – tamno, ugašen kolorit, kao i brojni simboli koji lelujaju oko nedokučivog lika žene između šumske vile, nimfe i boginje prirode.

Foto: J. Milenković/Boom93
Treća nagrada pripala je ostvarenju „Proleće” Maje Majolinice, umetnice iz Beograda. Maja Majolinica diplomirala je na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, smer grafičke komunikacije. Postdiplomske studije završila u Italiji “L’Accademia di Belle Arti di Brera” Milano, smer “Nuove Tecnologie dell’Arte”.
Foto: J. Milenković/Boom93

„Maja Majolinica stvara dopadljiv rad o ljubavi, naklonosti i poverenju. Otvorenim koloritom i razigranom linijom, autorka na iskren, gotovo naivan način ukazuje na univerzalnu potrebu za bliskošću i nežnošću u vremenima sve izraženije otuđenosti i distanciranosti”, navela je predsednica žirija.

Foto: J. Milenković/Boom93

Pored Dijane Metlić, stručni žiri 19. Bijenala činili su akademski slikar Vladimir Dunić i istoričar umetnosti Violeta Tomić.

Selektor ovogodišnjeg Bijenala je Snežana Petrović, doktor likovne umetnosti.

„Tema ovogodišnjeg bijenala „Kolektarijum iz Venerinog dnevnika” poziva umetnike na likovni dijalog sa Mileninim izuzetno bogatim stvaralačkim opusom; od poezije, modne ilustracije, kostimografskih rešenja, reklamnog dizajna, crteža i slika koje nude široki dijapazon likovnih i poetičkih formi”, rekla je selektorka.

Foto: J. Milenković/Boom93

Na Bijenalu učestvuje 16 umetnika, a izložena su 32 umetnička dela. Na Bijenalu je prisutno 12 stvaralaca iz Srbije, Maja Obradović, Slavko Krunić, Zoran Ignjatović, Marko Tubić, Veljko Veljarević, Marijana Rakićević, Maja Majolinica, Zoran Krulj, Željko Đurović, Saša Marjanović, Sanja Žigić i Ivan Perak, zatim umetnik iz Crne Gore, Naod Zorić, Julija Dašić iz Francuske, Radovan Kunić iz Hrvatske i Oto Rap (Otto Rapp) iz Austrije.

Njihova dela biće izložena u Galeriji Milene pavlović Barili do 30. novembra 2023. godine.

Foto: J. Milenković/Boom93
Prisutnima su se obratili i Ljiljana Dabić, upravitelj Fondacije „Milenin dom”, i zamenik gradonačelnika Grada Požarevca Predrag Mijatović, koji je Bijenale proglasio otvorenim. Osvrnuvši se na reči napisane na ulazu u Galeriju. Mijatović je izrazio nadu da će dvorište Mileninog doma, kao i nebo iznad njega biti inspiracija prisutnim umetnicima za nova velika dela kojima će obradovati nove poklonike u godinama pred nama.

Međunarodno bijenale „U svetlosti Milene” okuplja likovne stvaraoce u Požarevcu, u domu Milene Pavlović Barili, od  1983. godine, kada je na dan Mileninog rođenja, 5. novembra, organizovano prvo Bijenale. Od 1997. godine, kada je održano sedmo Bijenale, ono dobija internacionalni karakter. Osnovni zadatak Bijenala je da poštuje izvorne , etičke i estetičke principe životnog dela Milene Pavlović Barili i uspostavi neprekinutu nit između večnog i sadašnjeg, navodi se na sajtu Galerije Milene Pavlović Barili.

Foto: Boom93
Foto: J. Milenković/Boom93
Foto: J. Milenković/Boom93

Projekat „Supermarket kulture”, koji podržava Gradsko veće Grada Požarevca, a čiji je deo i ovaj tekst, ima za cilj da afirmiše kulturne vrednosti i stvaralaštvo, da predstavlja stvaraoce i umetnike, ali i da obrađuje ključne teme od značaja za položaj kulture i umetnosti u društvu i našoj lokalnoj zajednici, da pruži podršku i istakne važnost kulturne politike za budućnost našeg društva. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.