Kritika filma „Visoka moda“: Bekstvo od stranputice

Youtube screenshot
U drugom celovečernjem ostvarenju francuske rediteljke Silvi Ohajon "Visoka moda" (Haute couture, 2021) zadovoljstvo je ponovo uživati u glumi Natali Baj, veteranke koja je evropskom filmu dala ogroman doprinos, kao i u svežoj pojavi mlade Line Koudri, kaže naš filmski kritičar Goran Jovanović

Rediteljka Silvi Ohajon debitovala je na celovečernjem filmu 2014. godine ostvarenjem Papa Was Not a Rolling Stone. Podjednako obraćajajući pažnju na komične i dramske elemente, svoj drugi film, Visoka moda, Ohajon je posvetila dirljivom prijateljstvu ostarele krojačice u Diorovom ateljeu i mlade buntovnice iz alžirske suburbije velikog grada, koja se služi sitnim lopovlucima.

Upravo na taj način, nakon što dvadesetogodišnja Žad (Lina Koudri) ukrade torbu Ester (Natali Baj) u metrou, kad ova krene na posao, dve žene i započinju kontakt. Pošto među ukradenim stvarima pronađe jednu ogrlicu sa religijskim jevrejskim motivima, Žad ubede da to može da joj donese prokletstvo, i ona odluči da torbu i kompletan sadržaj vrati vlasnici. Iako njihov novi susret prolazi u teškim rečima od strane Ester, jer se ipak suočava sa kradljivicom, taj negativni intenzitet polako popušta i njih dve završe u jednom kafeu. Ester kroz razgovor otkriva da je Žad samo mlado, buntovno biće koju su okolnosti i sredina gurnule u asocijalno ponašanje, ali da je suštinski dobra devojka. Povešće je uskoro na posao, u atelje čuvenog modnog brenda i ponuditi da uči posao krojačice.

Adaptacija na poslovno okruženje koje je prepuno čvrstih pravila i standarda, onako kako jedan takav brend jedino i zaslužuje, neće biti laka za Žad, pogotovo što će neke iskusnije koleginice nastojati da joj podmetnu nogu, ismeju je i učine navodno nesposobnom da postane deo tima. Međutim, uz čvrstu podršku šefice Ester i većine osoblja ateljea, mlada devojka polako savladava izazove posla, suptilno se pripremajući za predstavljanje nove haljine u kolekciji Diora. Istovremeno ona i sama otkriva lepotu pojedinih krojeva, a Ester će se pobrinuti da se i Žad oseti damom kad obuče jedan primerak.

Ako se na poslu i može ići po krutim pravilima i poštovati određene norme, život, pogotovo van firme, je za obe više nalik haosu i bilo kakav pokušaj organizacije osuđen je na neuspeh. Tu se rediteljka Silvi Ohajon odlično snalazi, prikazujući u Esterinom odnosu sa ipak odanom Žad puno dramskih ali i humorističkih momenata, skladno uklopljenih u prijatno gledalačko iskustvo.

Porodična situacija kod obe žene je takva da se može spakovati u izreku ’’svoj među tuđima, tuđ među svojima’’, jer je Ester svojom poslovnom ambicijom odavno pokvarila odnos sa svojom ćerkom, sa kojom se slabo viđa i retko čuje, dok majka mlade Žad svojim glumljenjem večite uobražene bolesnice ubija u ćerki volju za životom u njenoj blizini.

Za sve te emotivne poraze i provalije, Ester i Žad će jedna drugoj doći kao kompenzacija, ali i otkriti čvrsto prijateljstvo koje će se roditi među njima.

Početkom 80-ih godina prošlog veka sjajna glumica Natali Baj je zablistala. Naročito upečatljiva bila je u filmu Provincijalka čuvenog švajcarskog reditelja Kloda Gorete, a bila je odlična u filmovima Nedelja dana odmora Bertrana Tavernijea,, Spasavaj se ko može Žan Lik Godara, Čudna afera Pjer Granije Defera, Upravo ću se slomiti Fransoa Leterijea, Povratak Martina Gerea Danijela Vinjea i drugim. Natali Baj se pojavila još sedamdesetih i igrala u ostvarenjima uglednih reditelja kao što su Fransoa Trifo, Moris Pijala, Klod Sote… U novijem periodu gledali smo je pre par godina u domaćim bioskopima u filmu Čuvarke Gzavije Bovoa.

Podrži Boom93

Boom93 je pokrenuo svoj shop - boom93shop, a kupovinom nekog od artikala podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako koliki bio, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.

Podrži Boom93