BBC News
Saobraćaj: Promene u javnom prevozu glavnog grada Srbije – kako sada funkcioniše plaćanje karata i koje su zamerke
BBC/ilustracija Jakov Ponjavić Tekst je poslednji put ažuriran 1. juna 2023. Posle 13 godina, stari sistem naplate karata u javnom prevozu u Beogradu postao je prošlost, a već petnaestak dana stanovnici glavnog grada Srbije i njegovi posetioci drugačije nego do sada plaćaju vožnju. Ali u prethodne dve nedelje bilo je mnogo žalbi korisnika. Dok mnogi […]
Tekst je poslednji put ažuriran 1. juna 2023.
Posle 13 godina, stari sistem naplate karata u javnom prevozu u Beogradu postao je prošlost, a već petnaestak dana stanovnici glavnog grada Srbije i njegovi posetioci drugačije nego do sada plaćaju vožnju.
Ali u prethodne dve nedelje bilo je mnogo žalbi korisnika.
Dok mnogi kritikuju gradske vlasti da u novom sistemu ima mnogo rupa i nedostataka, one su se pravdale da je potrebno neko vreme da se sve uhoda.
Najviše zamerki bilo je oko SMS plaćanja, na mali broj mesta za kupovinu mesečnih i godišnjih karata, kao i za brisanje dosadašnje aplikacije koja je putnike obaveštavala kada im dolazi autobus.
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić uverava da će do kraja juna sve funkcionisati kako treba
Promene sistema plaćanja javnog prevoza, koje je do sada bilo u nadležnosti turskog konzorcijuma Kentkart, izazvao je mnogo polemika, dilema, zbunjenosti, a iz ove firme su najavili tužbu protiv Grada Beograda zbog jednostranog raskida ugovora i naknadu štete.
Na Šapićev predlog, Skupština Beograda je sredinom aprila usvojila odluku o raskidu ugovora sa Kenkartom, čiji je sistem naplate nazvan Busplus.
Novi sistem naplate sada se zove „Beograd plus“.
- Da li se prijava komunalnih problema u Beogradu naplaćuje ako zovete sa mobilnog telefona
- Zašto kiša u Beograd uvek donese i saobraćajni kolaps
- Kako da se zaštitite od džeparenja
- Novo obećanje: Metro u Beogradu od 2028. godine
Šta kaže Šapić na kritike?
„Do kraja juna počeće da funkcioniše aplikacija za mobilne telefone za novi sistem javnog prevoza, a to će praktično značiti da će građani na ovaj način plaćati kartu i istovremeno moći da dobiju informaciju gde se nalazi vozilo koje im je potrebno, izjavio je gradonačelnik Aleksandar Šapić za Beoinfo.
On kaže da naplata karata SMS porukom „funkcioniše od prvog dana“, papirne karte trenutno mogu da se kupe samo u poslovnicama GSP-a, a do kraja leta biće dostupne na 80 odsto kioska na javnim stajalištima u gradu.
Šapić je pojasnio da bez obzira na to kada se mesečna karta kupi, ona važi narednih trideset dana, na primer: ako je kupljena 15. maja važiće do 15. juna, odnosno nisu vezane za kalendarski mesec.
To važi za karte kupljene putem SMS-a, a za one kupljene preko firmi ostaje da važe za aktuelni mesec za koji su kupljene.
„Na osnovu aplikacije, putem DžPS-a (GPS), moći ćemo da dobijemo informaciju gde se nalazi vozilo. Istovremeno, ovom aplikacijom moći će da se plati karta – ili putem kreditne kartice ili SMS-a.
„Kada to budemo imali, moći ćemo da kažemo da smo upotpunili novi sistem naplate karata u javnom prevozu“, rekao je gradonačelnik.
Ranije je rekao da nikakvih represivnih mera u početku neće biti za one koji se voze bez karata, a kad novi sistem zaživi neće biti izbacivani iz autobusa već će im biti uručivana kazna.
Dodao je da više neće biti kontrolora, već će putnike ubuduće kontrolisati Beli – pripadnici Komunalne milicije.
Poruka za penzionere: Vozite se besplatno
Prema novoj odluci gradskih vlasti, penzioneri će ubuduće moći da koriste prevoz besplatno, kao i učenici osnovnih i srednjih škola.
Prema rečima Šapića, penzioneri mogu, a ne moraju, da zamene godišnje karte koje su već izvadili početkom godine.
Ako žele, mogu da odu do bilo koje opštine i na šalteru koji će biti jasno obeležen, da izvade doživotnu besplatnu kartu za prevoz, na kojoj će biti njihova fotografija, rekao je Šapić za RTS.
Ako ne žele, karta koju imaju, važiće im do kraja godine, dodao je.
Koliko će koštati karte i kako će se plaćati?
Kupovina dnevne karte za zonu A podrazumeva da se pošalje SMS sa tekstom A1 na 9011, za zonu B šalje se B1 na 9011, a za obe zone C1 na 9011, objavio je Šapić.
Karta će važiti 90 minuta.
Za nedeljnu kartu šalje se A7, B7 ili C7 (u zavisnosti od željene zone) na 9011.
Mesečna karta putem SMS može se kupiti tako što se ukuca A30, B30 ili C30 i pošalje na broj 9011.
Cena dnevne karte za A i B zonu su 50 dinara, a za obe 100 dinara.
Dnevna karta za A i B zonu košta 120 dinara a za obe 150 dinara.
Mesečne karte za A i B zonu koštaće 2.200 dinara, dok će cena C zone biti 3.300 dinara, rekao je gradonačelnik Beograda.
Gde će moći da se kupe karte?
- GSP „Beograd“ (tri prodajna mesta) – Skender Begova br. 47, Stari grad
- GSP „Beograd“ (jedno prodajno mesto) – TC Trg Republike, Stari grad
- JKP „Naplata prevozne usluge“ (tri prodajna mesta) – Knez Mihailova br. 6 (drugi sprat), Stari grad
- GSP „Beograd“ (jedno prodajno mesto) – Deligradska br. 10, Savski venac
- GO Novi Beograd (servisni centar; dva prodajna mesta) – Bulevar Mihajla Pupina br. 167, Novi Beograd
- P „Lasta“ (jedno prodajno mesto), Mladenovac
- SP „Lasta“(jedno prodajno mesto), Obrenovac
- SP „Lasta“(jedno prodajno mesto), Lazarevac
- SP „Lasta“(jedno prodajno mesto), Barajevo
- SP „Lasta“(jedno prodajno mesto), Sopot
Reagovanja: „Svima će biti isključeni telefoni ili će ostati bez baterija“
Na društvenim mrežama mnogi komentarišu nove odluke gradskih vlasti, a gotovo svi ističu da će tek sad biti „švercovanja“ – vožnje bez plaćanja karte, jer će kada uđu kontrolori svi pokazivati da im se baterija na telefonu ispraznila, pa ne mogu da pokažu da su platili SMS-om.
Ne radi pic.twitter.com/JvPds2cQpe
— Jovana Gligorijević (@Jovanana) May 17, 2023
Prevoz je besplatan dok stručLJaci ne smisle kako će ga naplaćivati. A prvih godinu dana će „kontrolori objašnjavati putnicima bez karte kako je bitno da istu plaćaju“.😵💫
— Perodeformero 🎶🎵🎵🎶🎸🎷🎺🥁 (@Perodeformero4) May 16, 2023
Išla ja malopre na dve trafike nije mi bilo teško. Dajte mi karte za prevoz i zamenite mi ove pare sa postojeće karte – rekao gradonačelnik.
Žene me gledale belo— Žena Zmaj po opredeljenju (@MilicaLalovic) May 16, 2023
Kapiram da „po novom“ stranci neće plaćati karte za prevoz.
— Jordan Janković 🎭 (@zastavnick) May 16, 2023
Ako sam dobro shvatila sad samo komunalci proveravaju karte za prevoz a karta se plaća preko sms-a, u prevodu vidiš da su ušli u bus pošalješ sms, bravo Šapiću legendo
— princeza iluzija🌙 (@bebi966) May 17, 2023
Ima i duhovitih komentara:
Naplata karte u GSP Beograd po Šapicu pic.twitter.com/EkoVphbr5W
— Dr.ČALE KRALJ TVITERA BEOGRADZANIN,JEBOTE (@vjekoslav88) April 9, 2023
Papirne karte za prevoz 2023. Mi umesto u buducnost vracamo se u proslost. 😂 pic.twitter.com/b6ez3d6NSt
— Alf (@el_comandante5) May 16, 2023
Šta se sve desilo uoči sednice Skupštine grada Beograda?
Sredinom aprila, odbornici Skupštine grada većinom glasova su usvojili predlog o promeni sistema naplate karata u javnom prevozu.
Ali, odlučivanje o promeni u javnom prevozu Beograda bilo je u senci optužbi za korupciju.
Pred sednicu Skupštine Beograda, opozicione odborničke grupe zatražile su ostavku Šapića, a on je najavio krivične prijave.
Opozicija je zahtevala ostavku gradonačelnika zbog snimka koji je objavila Balkanska istraživačka mreža (BIRN) na kome se čuje da šef Šapićevog kabineta Nenad Milanović nudi nameštanje tendera kompaniji Kentkart.
Veljko Vlahović, direktor turskog konzorcijuma Kentkart, optužio je prethodno Nenada Milanovića da je toj firmi ponudio da pristane na sporazumni raskid ugovora, a da će im zauzvrat „namestiti buduću javnu nabavku“.
Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije po nalogu Višeg javnog tužioca proverava informacije o ovom razgovoru.
Šapić je rekao da će podneti krivičnu prijavu protiv Milanovića da bi se utvrdilo da li je snimak autentičan i o čemu je on razgovarao sa predstavnicima Kenkarta.
„Milanović je imao nekoliko sastanka sa predstavnicima Kenkarta i treba da se utvrdi šta je dogovarano i da li je bilo zloupotreba i nameštanja javne nabavke“, rekao je Šapić novinarima.
Dodao je da će tražiti da se utvrdi i odgovornost onih koji su optužili Milanovića za korupciju ukoliko se dokaže da nije bilo zloupotreba.
Šapić je obrazložio razloge za raskid ugovora sa Kenkartom komplikovanim sistemom plaćanja, ocenivši da beogradske vlasti ne mogu samostalno da kontroliše sistem naplate karata 13 godina.
Kentkart je više od decenije bio zadužen za sistem naplate prevoza putnika, ali gradonačelnik tvrdi da je reč o „dugogodišnjem pljačkanju Beograda“ i poručuje da neće podleći pritiscima da odustane od raskida ugovora sa ovom firmom.
Odbornici opozicionih grupa ocenili su da je raskid ugovora štetan po budžet grada.
Šapić je tada predložio da novi sistem naplate karata, ako bude usvojen, počne da važi od 1. maja ove godine.
Prema novom sistemu, putnici će kupovati dnevne karte od 120 dinara, mesečne će koštati između tri i tri i po hiljade dinara u zavisnosti od zone.
Karte neće proveravati kontrolori kao i do sada, već Beli, odnosno komunalna milicija, najavio je Šapić.
Biće promenjen i način kupovine karata, koju putnici više neće morati da čekiraju prilikom ulaska u gradski prevoz, jer se uklanjaju i validatori.
Prvobitni predlog je Šapić nekoliko puta menjao, unevši zabunu među sugrađane.
Šapić, bivši proslavljeni vaterpolista, gradonačelnik je iz redova Srpske napredne stranke na čijem je čelu predsednik Srbije Aleksandar Vučić, a u Beogradu vlada u koaliciji sa Socijalističkom partijom Srbije.
O GSP Beograd
Javni gradski prevoz u Beogradu godinama je jedna od rak-rana funkcionisanja sistema u glavnom gradu Srbije.
Dok opozicija smatra da je preduzeću potrebna reorganizacija, novija vozila i pametnije korišćenje linija prevoza, i kritikuje novi način naplate karata, vlasti odgovaraju da upravo novim sistemom žele da poboljšaju prevoz i funkcionisanje sistema.
U sistemu javnog prevoza su autobusi, tramvaji i trolejbusi.
Ima ih ukupno oko 1.200 – najviše autobusa (838), tramvaja 231, 105 trolejbusa, i pet električnih autobusa i četiri mini e-vozila.
Osim problema sa starošću nekih vozila, problemi su i nedostatak vozača, kao i slaba naplata karata.
Procena je da od oko 800.000 građana koji koriste javni gradski prevoz, kartu plaća tek oko 180.000.
Večernje novosti su krajem 2022. godine objavile podatak da je dug GSP Beograd oko 1,5 milijarde dinara.
Vlasti u Beogradu godinama su najavljivale i izgradnju metroa, koji bi, kažu, trebalo značajno da olakša prevoz ljudi i rastereti pretrpane ulice.
Izgradnja prve linije metroa počela je 22. novembra 2021. godine, kako je objavio ministar Siniša Mali.
Prema najavama zvaničnika, Beograd će do 2030. godine dobiti dve linije metroa dužine 42 kilometara sa 43 stanice.
Ideja o metrou u Beogradu stara je nekoliko decenija, ali do danas glavni grad Srbije nema ovaj vid prevoza.
Zašto se ukida dosadašnji sistem?
Gradske vlasti su na predlog gradonačelnika raskinule ugovor sa Kentkartom koji od 2011. godine ima ekskluzivno pravo da vrši naplatu, kontrolu, logistiku i sistem praćenja rada sistema javnog prevoza.
Šapić kaže da će ubuduće Grad preuzeti naplatu i kontrolu karata.
„Godinama slušamo da je glavni razlog pada naplate karata to što građani neće da plaćaju karte. Zbog toga sam i hteo da se kontrola i naplata karata prebaci na Grad, jer je prema podacima koje imam od 2012. godine prihod pao skoro 30 odsto“, rekao je Šapić.
Šta kažu iz Kentkarta?
Da će tražiti arbitražu i naplatu štete zbog jednostranog raskida ugovora.
„Ugovor je nezakonito raskinut“, rekli su iz Kentkarta za list Danas, napominjući i da na arbitraži mogu da dobiju ne samo izgubljenu dobit, već da Grad Beograd može biti i kažnjen, pri čemu kazna „često može da bude veća nego samo šteta“.
„Biće angažovano nezavisno telo da uradi reviziju našeg poslovanja i na bazi toga se iskazuje kolika je šteta i onda idemo na arbitražu, koja traje dve do tri godine“, navode iz Kentkarta.
Kao dodatni problem, iz Kentkarta navode da će 28. maja, kada zvanično ističe ugovor, 340 ljudi napustiti tu firmu, a od toga 300 kontrolora.
„Novo javno komunalno preduzeće je obećavalo da će ih oni preuzeti, da bi se na kraju Šapić predomislio i rekao da će posao kontrolora da rade ‘Beli’ (pripadnici Komunalne milicije).
„Radnicima će biti isplaćene otpremnine, ali oni će 28. maja ostati bez posla“, tvrde iz ove kompanije.
Kentkart je Višem javnom tužilaštvu podneo krivičnu prijavu protiv čelnika gradskih preduzeća zaduženih za prevoz i gradskog sekretara za javni prevoz zbog uklanjanja validatora – uređaja preko kojih su do sada očitavane karte – iz vozila gradskog prevoza u Beogradu.
Televizija N1 navodi da je imala uvid u prijavu u kojoj se navodi da je zbog toga gradska kasa oštećena za oko 70 miliona dinara.
Šta će sve biti novo, koliko će koštati karte i kako ih kupiti?
Skupština grada je na sednici 13. aprila usvojila novi sistem javnog prevoza:
- Dnevna karta koja važi 90 minuta koštaće 50 umesto dosadašnjih 89 dinara
- Uvodi se celodnevna karta koja će koštati 120 dinara
- Uvodi se sedmodnevna karta koja će za obe zone koštati 1.000 dinara
- Osnovci i srednjoškolci do 19. godine i penzioneri stariji od 65 godina voziće se besplatno gradskim prevozom
- Neće više biti četiri zone, već dve – trenutne Zona 1 i 2 biće objedinjene u Zonu 1, dok će treća i četvrta biti Zona 2
- Mesečne karte će koštati: 2.200 dinara (jedna zona) i 3.300 dinara (dve zone)
- Karte više neće biti moguće kupiti kod vozača u autobusu
Šapić je promenio dve prvobitne ideje o kartama za prevoz posle silnih primedbi na društvenim mrežama.
Najpre je rekao da će biti ukinuta dosadašnja dnevna karta, ali je dan kasnije odlučio da ona ipak ostane.
„Posle sugestije mnogih korisnika koji su mi se juče javili, vremenska karta za 90 minuta ostaje, ali smo odlučili da joj smanjimo cenu.
„Koštala je 89 dinara, a sada će i u zoni A i u zoni B biti 50 dinara, što je skoro duplo manje“, rekao je on, prenosi sajt gradske uprave.
Promenio je i predlog za dnevnu kartu – umesto prvobitnih 200 dinara, smanjena je na 120, saglasivši se, kako je rekao, sa sugestijom Sekretarijata za javni prevoz.
Celodnevna karta od 120 dinara, važiće od 4 ujutro do 24 časa tog kalendarskog dana, a od ponoći do 4 ujutro narednog dana na snazi je besplatni noćni prevoz, rekao je Šapić.
„Ko god noću izlazi, neće morati da s bilo kim seda u kola ili da plaća taksi. Postojaće precizno vreme kada ide javni prevoz i građani će se potpuno besplatno voziti“, najavio je gradonačelnik.
Za kartu za pet dana u dosadašnje četiri zone trebalo je platiti 2.350 dinara.
Za mesečnu kartu za sve četiri zone, trenutno se izdvaja 4.990 dinara.
„Uvodimo moderan sistem plaćanja putem besplatne aplikacije“, izjavio je Šapić.
Pored aplikacije, kupovina se može izvršiti slanjem SMS poruke, kao i na prodajnim mestima mestima Javnog preduzeća „Naplata prevozne usluge“.
Plaćanje SMS porukom biće slično kao i kada se plaća parking mesto, dodao je on.
Umesto kontrolora, ulaze Beli
Uz obrazloženje da želi da smanji gužve na ulaznim vratima vozila, gradska vlast je odlučila da ukine i validatore, tako da putnici neće morati da čekiraju karte kada uđu.
„Skidamo ih i nema zaustavljanja, nema gužve kod ulaza, ulaziće se na sva vrata“, rekao je Šapić.
Kontrolori, noćna mora putnika bez karata, neće se više viđati po prevozima i na stanicama.
„U autobuse će ulaziti Beli, odnosno Komunalna milicija i neće zaustavljati autobus ni ostale putnike.
„Putniku bez karte uručivaće nalog za plaćanje posebne karte. Putnik koji dobije taj nalog neće biti izbačen iz autobusa“, istakao je gradonačelnik novinarima.
Rekao je da će dosadašnjim kontrolorima biti ponuđen posao u Komunalnoj miliciji.
Ko su Beli?
Odlukom gradske uprave, koju je usvojila Gradska skupština, beogradska služba javnog reda, odnosno komunalna milicija, postala je unutrašnja organizaciona jedinica Sekretarijata za inspekciju, nadzor i komunikaciju.
U okviru tog sekretarijata Beli rade zajedno sa inspekcijskim službama.
„Ovo pripajanje komunalne milicije novom sekretarijatu ima za cilj efikasnije rešavanje problema građana, s obzirom da će se sada u okviru novog sekretarijata saradnja Belih i inspektora unaprediti.
„Njihove nadležnosti su ostale iste u odnosno na one koje su do sada imali, s obzirom da su Zakon o komunalnoj miliciji kao i Odluka o komunalnoj miliciji i dalje na snazi“, naveli su iz Sekretarijata za inspekciju, nadzor i komunikaciju u odgovoru za BBC na srpskom.
Možda će vas zanimati i ova priča
Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]