BBC News
„Izgubio sam devet zuba snimajući Squid Game“: BBC na snimanju sa režiserom serije
Druga sezona južnokorejske hit drame vraća se u decembru.
Kad pitam tvorca korejske hit serije Squid Game (Igra lignje) za govorkanja da je bio toliko pod stresom dok je snimao prvu sezonu da je izgubio šest zuba, on me brzo ispravlja.
“Bilo ih je osam ili devet”, smeje se on.
Hvang Dong-hjuk priča sa mnom na snimanju dok radi na drugoj sezoni njegovog distopijskog trilera za Netfliks, u kom se stotine zaduženih takmičara bori za pozamašnu novčanu nagradu, igrajući niz dečjih igara na život ili smrt.
Ali druga sezona nije oduvek bila u planu.
U jednom trenutku, on se zarekao da je neće snimiti.
Imajući u vidu stres koji je doživeo radeći na njoj, pitam ga šta ga je nateralo da se predomisli.
„Novac“, odgovara on, bez oklevanja.
„Iako je prva sezona postigla veliki globalni uspeh, iskreno nisam mnogo zaradio“, kaže mi on.
„I zato će mi rad na drugoj sezoni pomoći da nadoknadim čak i uspeh prve.“
„A i nisam završio priču do kraja“, dodaje on.
- Da li je firma Ilona Maska iskopirala dizajn iz filma Ja, robot
- Preminula glumica Megi Smit, voljena profesorka Harija Potera
- „Ovo će ih naterati da vrište": Alfred Hičkok otkriva tajne snimanja filmova
Prva sezona je bila do sada najuspešnija serija na Netfliksu, dovevši Južnu Koreju i njihovu domaću televizijsku produkciju u žižu javnosti.
Njen mračni komentar na neravnopravnost bogatstva pogodila je žicu publike širom planete.
Ali pošto su u seriji stradali skoro svi likovi, Hvang je morao da krene od nule, sa novom glumačkom postavom, a ovaj put su očekivanja publike išla do nebesa.
„Stres koji sada osećam je mnogo veći“, kaže on.
Tri godine nakon emitovanja prve sezone, Hvang je još pesimističniji povodom stanja u kom se nalazi svet.
On ukazuje na aktuelne ratove, klimatske promene i sve veći globalni jaz u bogatstvu.
Sukobi viši nisu ograničeni na one između bogatih i siromašnih, već se vode žestoko među različitim generacijama, rodovima i političkim taborima, kaže on.
„Iscrtavaju se nove granice. Mi smo u eri nas protiv njih. Ko je u pravu a ko greši?“
Dok sam se šetala po razigranom setu serije, sa njegovim prepoznatljivim jarko obojenim stepeništem, stekla sam utisak kako će se režiserovo očajanje ovaj put odraziti na priču.
U ovoj sezoni, prethodni pobednik Gi-hun ponovo ulazi u igru u misiji da je uništi i spase poslednju rundu takmičara.
Prema Li Džung-Džeu, koji igra glavnog lika, on je „očajniji i odlučniji“ nego pre.
Sprat spavaonice, u kojoj takmičari spavaju noću, podeljen je na dva dela.
Jedna polovina je označena ogromnim crvenim neonskim znakom X, a druga plavim krugom.
Sada posle svake igre igrači moraju da odaberu stranu, u zavisnosti od toga da li žele da završe takmičenje ranije i prežive, ili da nastave da igraju, znajući da će svi sem jednog umreti.
Presuđuje odluka većine.
Ovo će, rečeno mi je, dovesti do još više podela i svađa.
To je deo plana režisera Hvanga da razotkrije opasnosti života u sve plemenskije orijentisanom svetu.
Primoravanje ljudi da se odluče za neku stranu, smatra on, samo dodatno produbljuje sukob.
Pored svih onih koje je oduševilo šokantno pripovedanje serije Squid Game, bilo je i onih za koje je ona bila eksploatatorski nasilna i teška za gledanje.
Ali u razgovoru sa Hvangom postaje očigledno da je nasilje do kraja promišljeno.
On je čovek koji promišlja svet i duboko mu je stalo do njega, a motivisan je sve većom nelagodom.
„Dok sam snimao seriju, neprestano sam se pitao: ‘Da li mi ljudi posedujemo ono što je potrebno da preusmerimo svet sa ovog strmoglavog puta nizbrdo?’. Iskreno, ne znam“, kaže on.
I dok gledaoci druge sezone možda neće dobiti odgovore na ova velika životna pitanja, može makar da ih uteši to što će neke rupe u zapletu biti popunjene – kao što su pitanje zašto igra uopšte postoji i šta motiviše maskiranog Frontmena da je vodi.
„Ljudi će videti više od Frontmenove prošlosti, njegovu priču i njegove emocije“, otkriva glumac Li Bjung-hun, koji igra ovu misterioznu ulogu.
„Mislim da se gledaoci posle ovoga neće zagrejati za njega, ali bi moglo da im pomogne da bolje razumeju njegove izbore.“
Kao jedan od najslavnijih glumaca u Južnoj Koreji, Li priznaje da je prekrivanje njegovog lica i očiju i menjanje njegovog glasa tokom čitave prve sezone „bilo pomalo nezadovoljavajuće“.
U ovoj sezoni je uživao u scenama bez maske, u kojima može do kraja da se izrazi – što je prilika koju zamalo nije dobio.
Hvang je pokušavao da snimi Squid Game deset godina, uzimajući velike kredite da bi izdržavao porodicu, pre nego što se u priču ubacio Netfliks.
Platili su mu skromni predujam, zbog čega nije mogao da zaradi od neverovatnih više od 800 miliona dolara za koje se veruje da je doneo platformi.
To objašnjava odnos ljubavi i mržnje koju južnokorejski režiseri filmova i serija trenutno gaje prema međunarodnim striming platformama.
U poslednjih nekoliko godina, Netfliks je obasuo korejsko tržište milijardama dolara investicija, donevši industriji prepoznavanje u svetu i ljubav, ali ostavivši tvorce sa osećajem da su zakinuti.
Oni optužuju platformu da ih primorava da se odreknu autorskih prava kad potpisuju ugovore – i sa njima, udela u profitu.
Ovo je svetski problem.
U prošlosti su tvorci mogli da se oslone na dobijanje dela zarade na blagajnama ili do repriza na televiziji, ali striming giganti nisu usvojili ovaj model.
Taj problem je dodatno pogoršan u Južnoj Koreji, tvrde autori, zbog zastarelog zakona o autorskim pravima, koji ih ne štiti.
Ovog leta, glumci, scenaristi, režiseri i producenti su se udružili da bi oformili kolektiv i zajednički se borili protiv sistema.
„U Južnoj Koreji, biti režiser je samo titula, to nije način da zaradite za život“, kaže publici na događaju u Seulu potpredsednik Korejskog udruženja filmskih režisera Oh Ki-hvan.
Neki od njegovih prijatelja režisera, kaže on, rade honorarno kao magacioneri ili taksisti.
Park Hae-jang je scenaristkinja koja gostuje na istom događaju.
Kad je Netfliks kupio njenu seriju, 'My Liberation Notes', ona je postala svetski hit.
„Pišem čitav život. Dakle, dobiti svetsko priznanje dok se takmičite sa autorima iz čitavog sveta bilo je veoma radosno iskustvo“, kaže mi ona.
Ali Park kaže da je aktuelni striming model sprečava da se „unese celim bićem“ u njenu sledeću seriju.
„Obično radim četiri-pet godina na seriji u uverenju da, ako je uspešna, može donekle da mi osigura budućnost, da ću dobiti pravičan deo nadoknade za svoj rad. Bez toga, zašto raditi toliko naporno?“
Ona i drugi autori vrše pritisak na južnokorejsku vladu da promeni zakon o autorskim pravim da bi primorao producentske kuće da podele dobit.
U saopštenju je južnokorejska vlada rekla za BBC da je, iako priznaje da sistem nadoknade mora da se promeni, na industriji da sama reši ovo pitanje.
Netfliks je odbio naš zahtev za komentar.
Hvang, režiser serije Squid Game, nada se da će njegova iskrenost povodom njegovih problema sa platom dovesti do promene.
On je sasvim sigurno pokrenuo raspravu o pravičnoj isplati, a ova druga sezona će svakako doneti industriji dodatni podstrek.
Ali kad se ponovo srećemo nakon što je pala poslednja klapa, on mi kaže da ga zubi ponovo bole.
„Još nisam išao kod zubara, ali verovatno ću uskoro morati da ih izvadim još nekoliko.“
Druge sezona serije Squid Game biće puštena na Netfliksu 26. decembra 2024. godine
- Sva lica veštica na filmu
- Čime se danas bavi mlađi referent Dimitrije Pantić: Priča Nikole Simića
- Preminuo muzički velikan Kvinsi Džons
Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
drandjelovic
22.11.2024. 15:07
Na danasnjem protestu u Novom Sadu , sta je mene odusevilo ja nisam cuo ni jednu sirenu , je neko negodovao . Ja sam bio na Bulevaru Patrijarha Pavla . Sve je bilo jako mirno i dostojansvetno . Svaka cast za Novi Sad