Društvo
Štampanje nacionalne čitanke moglo bi da košta više od 450 miliona dinara godišnje

Foto: S.Lisac
Izmenama Zakona o udžbenicima Ministarstvo prosvete predlaže uvođenje obaveznih "udžbenika od nacionalnog interesa" i prenosi njihovo izdavanje isključivo na javnog izdavača pod kontrolom države.
Samo štampanje nacionalne čitanke može koštati više od 450 miliona dinara godišnje, smatra Unija srednjoškolaca Srbije (UNSS), prenosi Nova ekonomija.
Unija je objavila analizu Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o udžbenicima, u kojoj navodi da izmene predstavljaju značajan korak ka centralizaciji obrazovnog sistema, pri čemu se smanjuje autonomija škola i nastavnika, "a potpuno izostaje učešće učenika, roditelja i nastavnika u odlučivanju o obrazovnim materijalima".
Dodatno, zakon ne pruža jasne definicije pojmova poput "nacionalnog interesa", niti predviđa nezavisne mehanizme za stručnu kontrolu sadržaja udžbenika.
Iz Unije smatraju da uvođenje kategorije "udžbenik od nacionalnog interesa" institucionalizuje državnu kontrolu nad ključnim predmetima (istorija, geografija, jezik...).
"Problematično je što nije jasno ko i kako odlučuje šta je 'nacionalni interes', i što se može koristiti kao mehanizam za ideološku homogenizaciju. Iako je namera zaštite identiteta legitimna, postoji rizik da ovakav pristup bude zloupotrebljen za ideološku instrumentalizaciju obrazovanja", navodi se u analizi.
Potrebno je, kako se dodaje, preciznije definisati mehanizme kontrole kvaliteta i stručne recenzije, kako bi se očuvala naučna i pedagoška nezavisnost.
UNSS posebno ističe problem člana 10. predloga zakona, koji predviđa da se nacionalna čitanka štampa za sve učenike osnovnih i srednjih škola o trošku države, bez prethodne procene budžetskih troškova ili razmatranja digitalnih rešenja.
Prema procenama UNSS-a, ovaj poduhvat bi mogao premašiti 450 miliona dinara godišnje, i to samo za štampu. Digitalizacija udžbenika, ističu, bila bi dugoročno održivija, jeftinija i dostupnija za učenike.
UNSS je pozvao donosioce odluka, nastavnike, roditelje, izdavače i same učenike da se aktivno uključe u javnu raspravu i doprinesu stvaranju obrazovnog sistema zasnovanog na stručnosti, pluralizmu i kritičkom mišljenju - "a ne na monopolu i političkom uobličavanju sadržaja".