Društvo

Josifovski: Ulična umetnost pokreće društvene promene

Foto: S.Lisac

Foto: S.Lisac

Scena ulične umetnosti u Srbiji u poslednjih godina sve više raste. Ulična umetnost se može naći sve češće, a mnogi talentovani lokalni i međunarodni umetnici doprinose urbanom umetničkom pejzažu.

Ulična umetnost se pojavila kao moćno sredstvo za društveni aktivizam, pružajući vizuelnu platformu umetnicima da izraze svoje stavove, izazovu društvene norme i zalažu se za promene. Od murala koji izazivaju razmišljanje do moćnih grafita, ulični umetnici iskoristili su moć umetnosti da ukažu, inspirišu i utiču na društvo. Ulična umetnost ima sposobnost da podigne svest, stvori empatiju, podstakne angažovanje zajednice i pokreće pozitivne društvene promene.

U to se uverio i ulični umetnik Andrej Josifovski, poznatiji kao Pijanista, po zanimanju arhitekta, docent na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu. Njegovi radovi  privlače pažnju javnosti,  i teraju na razmišljanje i ljubitelje takvog umetničkog izraza i obične prolaznike.

Još od malih nogu se izražavao kroz umetnost. Najpre je to bio klavir, zatim arhitektura i, od pre nekoliko godina, slikanje murala.

Njegovi radovi krase mnoge javne površine širom Srbije, neki razotkrivaju pomodarstvo i kič i ostavljaju autentični pečat.

Maketu raspetog Isusa Hrista oblivenu zlatom postavio je na stub sa nadzornim kamerama na jednoj raskrsnici na Novom Beogradu i nazvao je Nova vera. Često postavlja instalacije na raznim lokacijama u Beogradu; kroz njih se vešto i kritički osvrće na savremenu društvenu stvarnost. Kada je reč o ekološkim projektima, prvi veliki je bio “Save our home.” Imao je za cilj skretanje pažnje o odlaganju otpada u reke.  Skupljao je plastične flaše, preko 4 hiljade bačene u reku i od njih napravio portret TV voditelja Jovana Memedovića kako bi podigao svest o problemu zagađenja reke.

Foto:printskrin/Youtube

Njegovi murali oživljavaju sive, stare fasade i skreću pažnju na neke stvarne vrednosti koje predstavljaju portreti umetnika, sportista i heroja današnjice. Mnogi od njih već uživaju kultni status. Među poznatima su portreti patrijarha Pavla, Đure Jakšića, Dragana Jovanovića, Lane Gutović, Nikole Jokića i portret Novaka Đokovića na šljaci jednog teniskog kluba.

Ove godine je dobio priznanje “Zeleni list za 2022” radija Beograda 202 i Pokreta gorana Vojvodine, za umetnički pristup popularizaciji zaštite životne sredine

Velika je čast dobiti ovo priznanje, kao što je rekao jedan od dobitnika, možda mu nije vreme sada, možda je moglo da sačeka malo, ali svakako nisam planirao da se zaustavljam”, rekao je na dodeli priznanja za Boom 93. Nisam planirao ni da počinjem, ovo sasvim prirodno radim, tako da je to sad neki logičan sled događaja, ljudi mogu da vide šta proizvodim. Ovo je jedna fenomenalna akcija, najstarija u Srbiji, po 40. put je dodeljuju. Izuzetno je vredno dobiti nagradu, to nije neka lažna nagrada ili neko lažno ekološko priznanje.“

Josifovski pokušava da sve što radi radi na način koji je ljudima prihvatljiv, a kroz umetnost je najlakše upirati i skretati pažnju na problem. Sam rad je pristupačan, privlačan je svim uzrastima i kroz samu prirodu sadržaja ulične umetnosti nije vam potrebno formalno umetničko obrazovanje da biste ga razumeli. Ulični umetnici su obezbedili da umetnost bude dostupna svima, bez obzira da li želite da se bavite njome ili ne.

Jedan od glavnih razloga zašto je ova umetnost dostupna i popularna je umetnikova sposobnost da se poveže, da živi u trenutku i da izrazi ličnu, društvenu i političku retoriku. Retorika koja se odmah razume, kolektivna svest sa kojom se svi možemo povezati.

Mnogo lakše dolazi do ljudi i onda se čak upecaju i oni protiv kojih je to upereno jer im je to zanimljivo. Ne idu dalje od toga šta je poruka, već  im je zanimljivo kako je to sad moderno podeliti na mrežama, da budu u trendu, bez obzira na to što je to oštra i ljuta pozivka pre svega društva. Uvek je uglavnom upereno na društvene probleme. Naravno ima i lepih stvari,  s obziom na vreme i mesto gde živimo lepih stvari je sve manje.

Iako su umetnici oduvek delovali kao ogledalo za velika pitanja društva, ono što ovu umetničku formu čini jedinstvenom je to što je glas u javnom prostoru.

Umetnost pokreće na razmišljanje, odnosno dese se dobre stvari oko toga. Dakle, i dalje smo kao društvo željni kulture i umetnosti i to nije izumrlo.”

Ulični umetnici su oni važan deo savremene kulture i umetničke scene. Njihova kreativnost i talenat mogu transformisati obične gradove u galerije na otvorenom, inspirišući ljude i donoseći umetnost bliže široj publici. Važno je podržavati njihov rad i promovisati pozitivan uticaj koji imaju na zajednicu. Ulični umetnici mogu podsećati na važnost slobode izražavanja i umetnosti kao načina da se stvori veza između ljudi i njihovog okruženja.

Projekat „Supermarket kulture”, koji podržava Gradsko veće Grada Požarevca, a čiji je deo i ova emisija, ima za cilj da afirmiše kulturne vrednosti i stvaralaštvo, da predstavlja stvaraoce i umetnike, ali i da obrađuje ključne teme od značaja za položaj kulture i umetnosti u društvu i našoj lokalnoj zajednici, da pruži podršku i istakne važnost kulturne politike za budućnost našeg društva. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.