Moj grad

"Detektor laži" u školama Braničevskog okruga: Kako su učenici razvijali veštine medijske pismenosti

Foto: J. Milenković/Boom93

Foto: J. Milenković/Boom93

Od kraja novembra do kraja maja održano je deset radionica medijske pismenosti u okviru projekta „Detektor laži“ u osnovnim i srednjim školama na teritoriji Braničevskog okruga.

Radionice su održane u pet osnovnih i pet srednjih škola u Žabarima, Aleksandrovcu, Ranovcu, Velikom Gradištu, Kučevu, Petrovcu na Mlavi i Požarevcu.

Projekat „Detektor laži”  zajednički sprovode Asocijacija za edukaciju omladine i odraslih Požarevac i Boom 93, u okviru projekta „Mladi i demokratski razvoj“, koji se realizuje u partnerstvu sa Beogradskom otvorenom školom i uz podršku Švedske. 

Radionice su bile organizovane za učenike i nastavnike, a držali su ih Živojin Ivković, Slobodan Jotić, Petar Pantić i Dušan Radovanović iz Asocijacije za edukaciju omladine i odraslih iz Požarevca i Marko Tadić, stručnjak za društvene mreže na portalu Boom 93.

Radionice za učenike imale su dva dela. U prvom delu učenici su imali prilike da se podsete osnovnih pojmova medijske pismenosti. Govoreno je o tome šta su mediji, šta je informacija, kako se mediji dele, zatim o različitim vrstama dezinformacija u medijima, važnosti proveravanja izvora i tehnikama za prepoznavanje lažnih vesti. Sve to učenicima je prikazano kroz primere sa društvenih mreža i portala.

U drugom delu radionice učenici su imali praktičan zadatak, gde su sami bili u ulozi onih koji kreiraju vesti, te su imali priliku da, kreirajući lažnu vest, razmišljaju o cilju s kojim se takve vesti plasiraju i publici kojoj je namenjena. Time im je povećana svest o tome koliko je važno biti obazriv i proveravati ono što do njih dopire putem različitih kanala.

Kanal putem kojim se učenici najviše informišu jesu društvene mreže, što pokazuju istraživanja, poput „Alternativnog izveštaja o položaju i potrebama mladih 2024“ Krovne organizacije mladih Srbije, ali i odgovori koje su nam učenici davali kroz intervjue. Upravo zato je deo ovih radionica bio posvećen društvenim mrežama, načinu njihovog funkcionisanja, algoritmima i načinu na koji privlače našu pažnju.

Osim za učenike, radionice su organizovane i za nastavnike, sa kojima je diskutovano o važnosti medijske pismenosti u nastavi i kojima su predstavljeni mogući pristupi i materijali koji se mogu koristiti pri obradi ove teme na različitim časovima.

U nastavku pogledajte fotografije i poslušajte intervjue koje smo radili nakon radionica prethodnih meseci.

Osnovna škola "Dude Jović" Žabari

Foto: J. Milenković/Boom93

Osnovna škola „Heroj Rosa Trifunović“ Aleksandrovac

Foto: A. Stepanović/Boom93

Osnovna škola „Jovan Šerbanović“ Ranovac

Foto: A. Stepanović/Boom93

Srednja škola „Mladost“  Petrovac na Mlavi

Foto: J. Milenković/Boom93

Osnovna škola „Ivo Lola Ribar“ Veliko Gradište

Foto: J. Milenković/Boom93

Srednja škola “Miloje Vasić” Veliko Gradište

Caption

Politehnička škola Požarevac

Foto: N. Stojićević/Boom93

Medicinska škola Požarevac

Foto: J. Milenković/Boom93

Srednja stručna škola Kučevo

Foto: J. Milenković/Boom93

Osnovna škola „Sveti Sava“ Požarevac

Foto: J. Milenković/Boom93

Ovaj medijski sadržaj je nastao u okviru projekta „Mladi i mediji za demokratski razvoj“ koji Boom93 realizuje u partnerstvu sa Beogradskom otvorenom školom i uz podršku Švedske. Stavovi i mišljenja autora izneta u ovom medijskom sadržaju ne predstavljaju nužno i mišljenje partnera i donatora.